ДП НКЖИ подписа Съглашение за отговорност към климата

На 16 октомври 2015 г. ДП НКЖИ подписа Съглашението за отговорност към климата,  инициатива на Международния съюз на железниците /UIC/, която цели да подкрепи усилията насочени към опазването на околната среда. Чрез Съглашението, UIC ще представи позицията на жп сектора за борба с климатичните промени по време на COP21 /преговори на високо ниво за климатичните промени на ООН/, които ще се състоят през декември 2015 г. в Париж, Франция. То се явява продължение на „Предизвикателството за нисковъглероден жп транспорт“, стратегия на UIC за жп транспорта, представена на срещата на високо ниво за климата на ООН през 2014 г.

Жп секторът е един от видовете транспорт с най-малко вредни емисии, но като основен транспортен вид, той трябва да приеме отговорността си за бъдещо подобряване в тази насока. Именно чрез преминаването към устойчив транспорт ще се постигне международно договорената цел за ограничаване на климатичните промени с до 2 градуса по Целзий повишаване на температурата.

Съглашението поставя амбициозни, но постижими цели за жп сектора с оглед ограничаване на климатичните промени в околната среда. Подписалите Съглашението ще се стремят да намалят въглеродните емисии на компаниите си и да работят за преминаване към по-устойчив баланс между транспортните видове.

Жп компаниите се ангажират да :

  • Намалят специфичното потребление на енергия на компанията си и емисиите на въглероден двуокис, с което да допринесат за „Предизвикателството за нисковъглероден жп транспорт“ и за целите му до 2030-2050 г., представени през 2014 г. на срещата на високо ниво за климатичните промени на ООН;
  • Насърчават модалната смяна към железопътен транспорт на националния и на международните пазари, като работят в партньорство с всички заинтересовани страни;
  • Активно да оповестяват всички инициативи свързани с околната среда, които ще осъществят през 2016 г. и след това, така че да се повиши съзнателността на обществото, приемането и признанието на ролята на устойчивия транспорт като част от решението за климатичните промени;
  • Периодично да предоставят данни за специфичното потребление на енергия на компанията си и за въглеродните емисии на UIC, за да се насърчава и показва постоянното подобрение на жп сектора на международно ниво.

„Предизвикателството за нисковъглероден жп транспорт“ поставя следните глобални цели за жп сектора по отношение на потреблението на енергия и въглеродните емисии:

  • Намаляване на специфичното средно крайно потребление на енергия :

-          50% намаляване до 2030 г./като за сравнителна основа се взима 1990 г./

-          60% намаляване до 2050 г./като за сравнителна основа се взима 1990 г./

  • Намаляване на специфичните средни въглеродни емисии :

-          50% намаляване до 2030 г./като за сравнителна основа се взима 1990 г./

-          75% намаляване до 2050 г./като за сравнителна основа се взима 1990 г./