КРАЖБИТЕ НА ЕЛЕМЕНТИ ОТ ЖЕЛЕЗОПЪТНАТА ИНФРАСТРУКТУРА ПРОДЪЛЖИХА И ПРЕЗ 2013 ГОДИНА

Само за месец май 2013 г. НКЖИ е регистрирала 92 бр. кражби на стойност 400 156 лв.

Продължават кражбите на елементи от железопътната инфраструктура в районите на гарите и междугарията. Крадат се:

  • действащи съоръжения от осигурителната и телекомуникационна техника,
  • съоръженията за електрозахранване и енергетика /контактна мрежа/,
  • железопътни релси,
  • жп стрелки и части за тях,
  • скрепителни елементи,
  • т.е. всякакви метални и медни части, които могат да бъдат предадени на складовете за вторични суровини.

            Посегателствата се извършват в железопътни участъци с интензивно влаково движение.

От началото на годината до края на месец ноември 2013 г., ДП НКЖИ е регистрирала 747 бр. кражби на стойност 1 500 000 лв. Само за месец май 2013 г. кражбите са 92 бр. за 400 156 лв.

 

Щетите от кражби са, както следва:

За 2009 год. – 500 бр. кражби на стойност около 496 000 лв.

За 2010 год. – 1 269 бр. кражби на стойност 2 542 247 лв.

За 2011 год. – 1 127 бр. кражби на стойност 1 862 138 лв.

За 2012 год. – 854 бр. кражби на стойност 1 134 511 лв.

За 2013 год. – 747 бр. кражби на стойност 1 500 000 лв.

 

 Освен нанесените материални щети, кражбите водят до застрашаване на сигурността на движение на влаковете и могат да доведат до катастрофа с непредвидими последици.

Внимателният анализ показва, че проблемните райони са: Искър - Биримирци, Подуяне-разпределителна, Перник-разпределителна, Ямбол, Мост - Кърджали, Варна, Плевен и др.

Кражбите на съоръжения от осигурителната техника и телекомуникациите налагат осигуряването на движението на влаковете да се извършва по нетипичен, авариен начин. В тези случаи осигуряването на движението на влаковете изцяло зависи от субективния фактор. В тези случаи се прилагат следните мерки:

  • ограничава се скоростта на движение,
  • влаковете се спират принудително, за да бъде връчен съответният документ на превозните бригади,
  • налага се пилотиране на подвижния състав от персонала в гарите и т.н.

Всички тези мерки водят до сериозни закъснения на влаковете, които не могат да бъдат избегнати, защото са пряко свързани с безопасността на движението.

 

За всяка кражба Компанията подава заявителски материал в съответното районно управление на „Транспортна полиция”.  Обсъждат се съвместни мерки с МВР за повишаване на контрола върху произхода на изкупуваните материали от пунктовете за вторични суровини и засилване на присъствието на органите на МВР в рисковите райони. Най-критичните места се охраняват от охранителна фирма. Наред с това, Компанията търси алтернативни решения, като:

  • въвеждане на системи за видеонаблюдение,
  • ограждане на железния път и прилежащите съоръжения,
  • подмяна на медните проводници с оптични и стоманени.