НКЖИ ОТБЕЛЯЗВА 3 ЮНИ – МЕЖДУНАРОДЕН ДЕН ЗА БЕЗОПАСНОСТ НА ЖП ПРЕЛЕЗИТЕ

За шеста поредна година НКЖИ се включва в мащабната инициатива Международен ден за безопасно преминаване през жп прелезите, който се провежда по инициатива на Международния съюз  на железниците (UIC) съвместно с железопътният и автомобилният сектор в повече от 45 страни в света. Първият Международен ден за безопасно преминаване през железопътните прелези беше проведен на 25 юни 2009 г. в 27 страни.

Основната цел на инициативата е да покаже, че инцидентите могат да бъдат избегнати, като се спазват правилата за движение и се ограничи опасното поведение на участниците в движението при преминаване през жп прелезите и пространството  около тях.

 Разгънатата дължина на железопътната мрежа на Република България е 6 529 км. На територията на страната има 790 прелеза, стопанисвани от Държавно предприятие „Национална компания „Железопътна инфраструктура”, от които: с ръчни бариери – 140, с електрически бариери – 127, с автоматична блокировка – 108,  274 са с автоматична прелезна сигнализация. Индустриалните прелези са 165.

Един от основните приоритети, като част от цялостната дейност на Държавно предприятие „Национална компания „Железопътна инфраструктура”,  е обезпечаването на сигурността и безопасността при преминаване през железопътните прелези.

Независимо от активното участие на НКЖИ с различни кампании през годините в Международния ден за безопасно преминаване през жп прелези (ILCAD), само от началото на 2014 г. до 10 май 2014 г. са се случили 6 инцидента на жп прелези, причинени от нарушаване на правилата за безопасност от водачите на пътни превозни средства. Анализът на тези последни случаи потвърждава тенденцията за грубо неспазване на правилата за движение по пътищата от страна на водачите на пътни превозни средства и незачитане на сигналите, които биват подавани от страна на железопътната инфраструктура за забрана за преминаване през прелеза поради приближаващ влак. Още по-тревожното е, че тези нарушения се извършват от професионални шофьори, предимно управляващи тежки камиони.

Справката за произшествия на жп прелези за периода от 2009 г. до 10 май  2014 г., по вина на водачи на МПС, сочи следното:

Година

Брой произшествия на жп. прелези

 

 

 

Убити

Ранени

Общо

2009

27

4

1

5

2010

16

7

9

16

2011

22

5

11

16

2012

36

7

15

22

2013

31

4

13

17

до 10.05.2014

6

4

8

12

 Намаляването на  фаталните случаи по железопътните прелези е основната цел при изпълнението на инвестиционната програма на НКЖИ при съоръжаването на прелезите с всички необходими съвременни технически средства. Осъществяваната от Компанията финансова стратегия в тази насока се базира както на средствата, осигурявани от националния бюджет на Република България, така и от европейските фондове - Оперативна програма „Транспорт” 2007‑2013 г.

Като компания, за която безопасността на превозите е приоритет, НКЖИ полага усилия да намали инцидентите на жп прелезите в страната като интензивно подменя прелезни устройства и изгражда еластични прелезни настилки, които да осигуряват  безпрепятствено и комфортно преминаване на моторните превозни средства в района на прелезите.

През последните години, в изпълнение на инвестиционната програма на Национална компания “Железопътна инфраструктура”, бяха осъществени следните основни дейности по модернизация и повишаване на безопасността на железопътните прелези:

  • Ø Изграждане на автоматични прелезни устройства

През 2012 г. бяха построени и въведени в експлоатация 6 броя автоматични прелезни устройства, а през 2013 г. - 35 броя. През настоящата 2014 г., по проект „Проектиране и изграждане на 20 броя автоматични прелезни устройства (АПУ)”, ще бъдат завършени нови 20 броя автоматични прелезни устройства.

С внедряването на тази съвременна апаратура се елиминира участието на  субективния човешки фактор за затваряне на прелеза, управлението е автоматизирано с високо ниво на надеждност; повишава се нивото на безопасността на движение и се намаляват експлоатационните разходи. Отпада също и необходимостта от поддръжка на ръчни бариерни инсталации, които са морално и физически остарели.

  • Привеждане на светофари прелезни шосейни (СПШ) в съответствие с изискванията на Наредба № 17 за регулиране движението по пътищата със светлинни сигнали, чрез подмяна с нови сигнали с трети фар с бавномигаща бяла светлина (Предназначението на този сигнал е да указва на участниците в движението, че автоматичното прелезно устройство е в изправност и, че към прелеза не приближава железопътно возило).

Общият брой на прелезите, приведени в съответствие с изискванията на Наредба № 17 за регулиране движението по пътищата със светлинни сигнали, е 232. През 2012 г. се подмениха светофари прелезни шосейни на 18 прелеза, а през 2013 г. - на още 16.

  • Подмяна на съществуващи пътни датчици къса електронна релсова верига с нови съвременни технически средства - броячи на оси.

През последните години с броячи на оси бяха оборудвани 78 прелеза.

  • Изграждане на постоянно видеонаблюдение на интензивните и проблемни прелези.

С цел намаляване на пътнотранспортните произшествия на най-натоварените железопътни прелези в страната, НКЖИ работи и по изграждане на постоянно видеонаблюдение на интензивните и проблемни от тях.

През изтеклата 2013 г. с такава апаратура бяха оборудвани 19 броя прелези, оборудвани с автоматични прелезни устройства (АПУ). През настоящата година НКЖИ планира инсталиране на  видеонаблюдение на още 10 прелеза.

Чрез прилагане на гореизброените технически и организационни средства, се постига и намаляване на времето, през което прелезите са затворени за преминаване на пътни превозни средства.

При модернизацията и рехабилитацията на железопътните участъци Пловдив‑Свиленград, Пловдив‑Бургас и София‑Пловдив, финансирани от Оперативна програма „Транспорт”, се изграждат и ще бъдат изградени нови пътни съоръжения (надлези и подлези), с което се избягват пресичанията на едно ниво на железните пътища с автомобилните.

За да бъдат ефективни предприетите от компанията мерки, те трябва да вървят ръка за ръка с отговорността и спазването на правилата за движение от страна на водачите на пътни превозни средства.