Поздравление на генералния директор на ДП НКЖИ инж. Милчо Ламбрев

Уважаеми колеги,

С наближаването на  коледните и новогодишните празници, които бележат края на старата и началото на новата година, идва и моментът за равносметка за постигнатото през годината, какво и защо не успяхме да реализираме, правят се анализи и отчети, чертаят се планове за бъдещето.

Отиващата си 2015 г. беше трудна година за нас поради аварийните ситуации, за които изразходвахме не малко средства по капиталови ремонти. Важното е, че успяхме да се справим с предизвикателствата, пред които бяхме изправени. Разходите за овладяването на тези ситуации утежниха бюджета ни за 2016 г. и се отразиха на тригодишната ни план програма. Въпреки това съм оптимист и смятам, че ще успеем да изпълним оптимално заложените за новата година задачи.

Основният ни приоритет е рехабилитацията и модернизацията на железопътната инфраструктура и осигуряването на сигурността и комфорта при използването на железопътната услуга. Доволен съм, че екипът на НКЖИ работи усилено и в синхрон в изпълнението на този приоритет.

Използвахме ефективно времето за извършване на ремонт на много участъци и съоръжения от жп мрежата като основното ни финансиране и през настоящата година е Капиталовият трансфер от Държавния бюджет и приходите от инфраструктурни такси. 

През годината беше извършено механизирано подновяване на над 5 198 м железен път, механизиран среден ремонт на 82 067 м железен път, механизирано поддържане на железен път с тежка пътна механизация (ТПМ) – над 2 039 542 м, полагане на 25 191 м безнаставов релсов път  и механизирано поддържане с ТПМ на 1 370 бр. железопътни стрелки.

През 2015 г. реализирахме редица важни проекти: обект  „Рехабилитация на железния в междугарието Захарна фабрика - Горна баня“, обект „Неотложно укрепване на прилежащите скатове в междугарието Плачковци – Кръстец и Кръстец – Радунци“, обект „Изграждане на пешеходен подлез в междугарието Захарна фабрика - Горна баня“, обект  „Укрепване на подкопан от водите на река Струма насип на железния път, в междугарието Черниче – Пейо Яворов“,  обект „Ликвидиране на последствията от срутила се скална маса в междугарието Храбърско – Разменна“ и др.

И през 2016 –та година продължаваме работата по някои преходни обекти: „Възстановяване на проектната скорост в междугарието Курило - Реброво, с  прилежащи гари Курило и Реброво“, ,,Рехабилитация на жп, изкуствените съоръжения, съоръженията и устройствата на системата за електроснабдяване от жп.инфраструктура в участъка гара Клисура-гара Христо Даново ”.

Освен ремонт на железния път, модернизирахме и рехабилитирахме и съоръжения  на контактна мрежа, подстанции, съоръжения на осигурителната техника, сигнализацията и телекомуникациите. Рехабилитирахме приемни здания на гари и наши експлоатационни постройки.

През годината бяха модернизирани и въведени в експлоатация 20  железопътни прелеза на територията на цялата страна. С внедряването на съвременна апаратура за тяхната охрана се елиминира участието на субективния фактор за затваряне на прелеза, управлението е автоматизирано, с високо ниво на надеждност; повишава се нивото на безопасността на движение и се намаляват експлоатационните разходи.

Доволни сме от постигнатите резултати, защото ефектът от тях е завишаване на скорости, гарантиране на сигурност и безопасност на влаковото движение и маневрена дейност, намаляване на времепътуването, както и подобряване комфорта на пътниците.

 

По отношение на проектите, изпълнявани с евросредства, през програмен период 2007-2013 г. отчитаме сериозни постижения във връзка с проектите в процес на изпълнение и по-конкретно -  тяхното финализиране. Железопътен участък Първомай-Свиленград е в напреднал стадий на реализиране, като в експлоатация е пуснато почти цялото трасе. Завършихме трите тягови подстанции по проекта. Друг наш успех, с който се гордеем, е пускането в експлоатация на отсечката Тодор Каблешков – Пловдив от железопътния участък Септември – Пловдив. Във връзка с рехабилитацията на гаровите комплекси вече са налице първите резултати от ремонтните дейности на Централна гара София  - източното крило на приемното здание вече функционира. През месец март 2016 г. предстои завършването на Централна гара София и гара Бургас, като ще направим всичко необходимо ремонтните дейности в Бургас да приключат предсрочно.

Успоредно с изпълнението на линейните инфраструктурни проекти през програмен период 2007-2013 г., работим усилено и по подготовката на проектите за новия програмен период. Основно предизвикателство за нас при изпълнението на новите проекти по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ е степента на подготовка и качеството на работните проекти. Вече разполагаме с готови технически проекти по основната TEN-T мрежа.

Един от успехите през годината за НКЖИ беше одобрението за финансиране на три проекта по Механизма за свързване на Европа (МСЕ) – модернизацията жп линиите София – Елин Пелин и София – Волуяк, и проекта за обмяна на опит с другите инфраструктурни управители в Европа.

Водени от желанието железопътният транспорт в страната да стане по-привлекателен, по-сигурен, по–надежден, бърз и предпочитан, възлагаме големи надежди да бъдат направени първите стъпки в посока на реализиране на заявените инвестиционни намерения на Китай в областта на инфраструктурата, още повече с оглед незадоволителното финансиране от Брюксел и крайно недостатъчното от държавата. Независимо от това, ще се стараем отпуснатите средства да бъдат разходвани там, където има нужда, за да подобряваме услугата, която предлага железопътната инфраструктура.

За нас е важно да продължат и добрите взаимоотношенния със синдикалните организации, с които трябва да постигнем договорености във връзка с представянето на новия колективен трудов договор и повишаване на заплатите на служителите.

 

Скъпи колеги,

Накрая, в светлите дни преди настъпването на Рождество Христово и в очакване на Нова година, използвам възможността да отправя към вас и вашите семейства своите пожелания за успешна и спокойна година, изпълнена с добри помисли и дела, щастие и здраве!