От 1 юли 2012 г. със скорост от 160 км/ч ще могат да се движат влаковете между Пловдив и Димитровград 02.07.2012 г.

От 1 юли 2012 г. със скорост от 160 км/ч ще могат да се движат влаковете между Пловдив и Димитровград 02.07.2012 г.

От 1 юли 2012 г. със скорост от 160 км/ч ще могат да се движат влаковете по новата жп отсечка Пловдив – Димитровград. Тя бе открита официално от президента Росен Плевнелиев, премиера Бойко Борисов, европейския комисар по регионалната политика Йоханес Хаан, министрите Ивайло Московски, Томислав Дончев, Лиляна Павлова и Мирослав Найденов. Церемонията уважиха още областният управител на Пловдив Здравко Димитров, кмета на гр. Пловдив Иван Тотев, кметът на гр. Първомай Ангел Папазов, кметът на с. Катуница Красимир Юруков и други официални лица. От страна на ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“ присъстваха генералния директор Милчо Ламбрев и заместник - генералният директор Христо Алексиев.

Преди официалното откриване на обекта с прерязване на лентата официалните лица и медиите изпробваха железопътната линия в демонстрационно пътуване с мотриса „Дезиро“. Пътуването започна в 10:17 от гара Караджалово и приключи на гара Катуница в 10:36 часа, като разстоянието от 47 км беше взето за 19 мин. със скорост от 140 км/ч. След тържествен водосвет извършен на гара Катуница и поздравителни слова от страна на президента Росен Плевнелиев, европейския комисар по регионалната политика Йоханес Хаан и министър Московски, лично премиерът Бойко Борисов връчи на генералния директор на ДП НКЖИ разрешение за ползване на обекта.

Отсечката Пловдив-Димитровград е част от проекта за реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив-Свиленград-турска/гръцка граница, който е разделен на няколко фази:

• участъкът Пловдив – Димитровград, който беше открит, се финансира от предприсъединителната програма ИСПА, ЕИБ и национален бюджет.
• участъкът Димитровград - турска граница се изгражда с финансиране по Оперативна програма „ Транспорт”, ЕИБ и национален бюджет, като отсечката Свиленград – турска граница се очаква да приключи до края на годината, а за участъка Димитровград – Свиленград вече има сключени договори за строителство.

Строителството на участъка Пловдив – Димитровград приключи успешно. На практика това е първото железопътно трасе в България, което е изградено по всички европейски изисквания и позволява скорост от 160 км/ч. Историческата справка показва, че такива мащабни строителни дейности по железопътната инфраструктура не са били извършвани в нашата страна повече от 30 години.

Общата дължина на участъка Пловдив - Димитровград е около 67 км, като от тях 20 км е двойна жп линия. Максимална скорост на движение, която трасето позволява, е 160 км/ч за конвенционални влакове и 200 км/ч за влакове с накланящи се кошове. Всички 12 гари по отсечката са модернизирани, като са оборудвани с информационни табла, които съдържат подробна информация за пристигащите и заминаващите влакове, изградени са санитарни възли, снабдени са с климатична система и т.н. На всяка гара са изградени пешеходни подлези, които са оборудвани с електрически рампи и/или асансьори за хората в неравностойно положение. Всички пресичания с пътната инфраструктура са безконфиликтни (изградени са множество подлези и надлези по проекта). Шумозаглошителни стени са монтирани във всички населени места, където е необходимо.

Бюджетът на проекта от Пловдив до Димитровград по финансов меморандум е 160 000 000 евро, а общата стойност на инвестициите е около 220 000 000 евро. Сключените договори по проекта са:

Фаза 1 – участък Крумово – Първомай

Изпълнител: „Терна” (Гърция)
Стойност на договора: 105 752 940 евро

Фаза 2 – участък Първомай – Димитровград

Изпълнител: „Асталди” (Италия)
Стойност на договора: 68 000 000 евро
Договор за изграждане на системи за сигнализация, телекомуникации и SCADA за цялата жп линия Пловдив - Свиленград

Изпълнител: „Талес” (Австрия)
Стойност на договора: 38 615 986 евро

Договор за супервизия и строителен надзор за жп линията Пловдив – Свиленград

Изпълнител: Консорциум „Типса-Систра-Луис Бергер-Традемко-Рубикон Инженеринг“
Стойност на договора: 18 886 025 евро